Meny Stäng

Medelhavskost – den sundaste kosten i världen

Det finns många dieter som används flitigt och många får både ris och ros. Medelhavskosten är dock en av få dieter som får nästan enbart ros, och som ofta sägs vara den sundaste kosten i världen. Många lovordar medelhavskosten då den sägs kunna hjälpa människor att hålla sig friska samtidigt som den också är god.

Vad innehåller medelhavskosten?

Vilken typ av mat innehåller då medelhavskosten och vad är det som gör den så nyttig? Kosten baseras på den mat som äts i länderna runt Medelhavet. Du får gärna äta gott om frukt, grönsaker och bär. Om du väljer de frukter och bär som har kraftigast färger får du allra bäst effekt. Nötter och mandlar är andra saker du gärna får äta. Vidare hör ägg, ljust kött, fisk och skaldjur och fullkornsprodukter till de livsmedel du gärna får njuta av med gott samvete. Vinäger och olivolja hör också till de vanliga inslagen i medelhavskost. Alla som tycker om att avnjuta att glas rött vin kan också glädja sig åt att även detta förekommer i medelhavskosten.

En klar och tydlig skillnad om du jämför medelhavskost jämfört med den mat som vanligtvis tillagas och serveras i Sverige, är att grönsaker och bönor förekommer i maten i mycket större utsträckning runt Medelhavet, något som är bra för hälsan.

Något som utmärker den här kosten är att maten ska vara så ren och fri från tillsatser och konserveringsämnen som möjligt. Vidare ska den vara så fri från socker som möjligt.
Det sägs finnas gott om fördelar med den här kosthållningen. Den sägs kunna förebygga demens och bröstcancer och är också bra mot blodproppar. Vidare sägs den minska risken för livmodercancer och den stärker skelettet. Vissa studier säger också att man i snitt lever längre när man går på medelhavskost.

Nackdelar med medelhavskost

Finns det då några nackdelar med den här kosten? Speciellt många rapporterade biverkningar finns det faktiskt inte. Ur viktminskningsperspektiv varnas det lite för att äta för stora mängder nötter, då dessa är rika på energi. I begränsad mängd är det dock ingen fara. Vidare ska du naturligtvis också se till att hålla eventuell konsumtion av rött vin på en sund och begränsad nivå. Även om det ingår i kosten så är inte meningen att det ska drickas flera glas vin om dagen. Något enstaka glas i veckan kan dock, enligt vissa studier, ha hälsofrämjande effekter, åtminstone för personer över 50 år.

Något som är viktigt att tänka på om du vill äta medelhavskost för att gå ned i vikt, är att du måste se till att göra av med kalorier, och inte bara inta kalorier. Du måste med andra ord kombinera sund kost med motion och aktivitet. Se till att hitta någon typ av aktivitet som du tycker är rolig och givande. Då blir det roligare att ägna dig åt aktiviteten och risken att du ska tröttna blir också mycket mindre. Det finns gott om roliga sporter och aktiviteter, exempelvis crosstrainer-träning så du kommer troligtvis ganska enkelt kunna hitta något som passar dig bra.

Dela sida med dina vänner!