Meny Stäng

LCLC – Färre kalorier och färre kolhydrater

Det finns gott om dieter att välja mellan för den som är ute efter viktminskning och kanske även andra hälsomässiga fördelar. En av dem är LCLC, vilket är en förkortning för Low Carb Low Calories. Det är alltså en diet där du förväntas dra ned rejält på mängden kolhydrater och kalorier. Om du är förtjust i lågkolhydratkost men inte vill äta stora mängder fett är det här ett utmärkt val.

Att äta och inte äta

Så vad är det då för något som du bör äta respektive undvika när du ska följa LCLC? Du bör undvika livsmedel som innehåller stor mängd kolhydrater. Det betyder att du bör välja bort pasta och vitt bröd, men även ris och couscous för att nämna några exempel. Du bör också undvika sådant som innehåller stora mängder kalorier. Dit hör till exempel chips, godis, läsk, pizza och sylt för att ge ett antal exempel.

Vad bör du då istället välja att äta? Grönsaker, frukt och rotfrukter får du gärna äta enligt LCLC, något du däremot avråds från om du följer den kanske mer kända varianten LCHF. Vidare ska du gärna bygga kosten på kött, skaldjur och fisk. Även ägg är bra livsmedel. Om du ska äta fetter är naturliga fetter som till exempel olivolja ett bra val.

Vad är meningen med LCLC?

Varför ska du då välja att följa dieten LCLC? Vad är meningen? Hälsovinsterna som enligt många studier kan uppnås när man äter en lågkolhydratkost är många. Till den listan hör bland annat viktminskning, vilket kanske är det första skälet många tänker på. Andra exempel är mindre sötsug och mindre inflammation i kroppen. Stabila blodsockernivåer och lugnare mage hör också till de fördelar som ofta lyfts fram.

Snabba kolhydrater och mycket socker lyfts ofta fram som faktorer som ger ökad risk att drabbas av både hjärt- och kärlsjukdomar och cancer. Att äta mindre kolhydrater och mindre socker ger alltså en dubbel vinst ur hälsoperspektiv.

Finns det några nackdelar?

Till skillnad från många andra dieter lyfts det sällan fram några stora hälsorisker med LCLC, troligtvis mest beroende på att du inte tillför något främmande eller något nytt till kosten och du svälter dig heller inte. Det handlar mer om att försöka få in ett sunt sätt att tänka kring mat och att plocka bort kolhydraterna och sockret och ersätta det med andra energikällor. Du kan till exempel äta en måltid med fågel och en rejäl sallad, så länge du plockar bort de tillhörande kolhydraterna som du ofta får från exempelvis pasta eller potatis.

Vidare mår kroppen bättre av att du dricker vatten än att du häller i dig läsk och saft. Det är med andra ord inte så att du berövar kroppen några vitaminer eller näringskällor som kroppen verkligen behöver när du äter enligt den här dieten och därför minskar också risken för biverkningar. Vanligtvis går det också ganska snabbt att gå ned i vikt till en början, något som uppskattas av många som vill ha en riktig kickstart.

Dela sida med dina vänner!