Meny Stäng

Ketodieten – en radikal väg till snabb viktminskning

Ketodieten kanske inte är någon av de allra mest kända dieterna men den finns och den används. Det är helt enkelt en betydligt striktare variant av den mycket välkända LCHF-dieten. När man följer en ketogen kosthållning ska inte bara mängden kolhydrater dras ned radikalt, även proteinmängden måste begränsas. Mjölkprodukter får heller inte intas i någon stor mängd. Tanken är att man ska skapa ketoner.

Det är något som sker när kroppen inte har tillräckligt med glukos för att klara energiförsörjningen. Den främsta fördelen sägs vara en kraftigt ökad fettförbränning, vilket i sin tur leder till snabb viktminskning. Åsikterna kring huruvida dieten är hälsosam eller inte går vida isär, då vissa förespråkar den starkt och ivrigt medan andra avråder starkt. Läs och skapa din egen uppfattning om keto-dieten.

Nytt sätt för kroppen att hämta energi

Normalt sett fungerar kolhydrater som ett bränsle för kroppen. Både musklerna och hjärnan får sin energi därifrån. Både LCHF och ketodieten förespråkar däremot en kraftig inskränkning av mängden kolhydrater som intas. Tanken är att de flesta kolhydrater ska plockas bort och ersättas med en mer fetthaltig kost. Kroppen får då hämta sin energi någon annanstans och tanken med ketodieten är att detta ska ske genom att fettämnen i kroppen omvandlas till ketoner.

Kroppen ska då använda dessa ketoner på samma sätt som den vanligtvis använder kolhydraterna och effekten blir då att mer fett förbränns eftersom det plockas av fettdepåerna som finns i kroppen. Vanligtvis sker viktminskningen ganska snabbt i början, medan den för vissa stannar av sedan.

För att följa keto-dieten bör du undvika födoämnen som innehåller mycket kolhydrater. Dit hör bland annat potatis, pasta, bröd, ris, rotfrukter och sådant som innehåller socker, exempelvis godis och läsk. Grova grönsaker som broccoli och blomkål går det fint att äta, liksom växt- och nötoljor. I lagom mängd får du även äta kött, fågel, fisk och skaldjur, nötter, avokado och ägg bland annat.

Risker och vinster

Först och främst bör det nämnas att du själv bär ett stort ansvar för att välja sunda och nyttiga produkter när du ska följa ketodieten. När det pratas om en kost där fett utgör grunden lämnar det förstås öppet för en del osunda tolkningar. För att det här ska vara en sund och nyttig kosthållning krävs dock att du gör sunda val. Om du väljer att låta grova grönsaker som broccoli och blomkål utgöra basen för din kost tillsammans med fisk och fågel samt oljor utvunna från växter så har du en bra grund att stå på. Om du däremot väljer att basera din kost på smör, grädde och feta typer av kött så kommer du med stor sannolikhet inte att uppnå några hälsofördelar.

De som avråder från ketodieten hänvisar ofta till risker för uttorkning, magnesiumbrist, problem med magen och återkommande infektioner bland annat. De som förespråkar kosten hänvisar ofta till förbättrad fettförbränning, lägre blodsockernivåer, minskad mängd magfett och bättre uthållighet och ork. Det finns både för- och nackdelar med en ketogen diet och som alltid när det gäller dieter är det klokt att vara påläst och väga fördelar mot nackdelar innan du bestämmer dig.

Dela sida med dina vänner!