Meny Stäng

ISO-dieten – dra ned på kalorierna och minska i vikt

Att dra ned på kalorimängden för att gå ned i vikt brukar ofta nämnas som ett givet tips och med ISO-dieten är det precis det du gör. Tanken med ISO är att du ska minska ned på antalet kalorier till cirka 1600 kcal per dag. Detta gäller för alla, oavsett vilket kön du har och din tidigare vikt. Tanken är vidare att en tredjedel av det du äter ska komma från proteiner, en tredjedel från fetter och en tredjedel från kolhydrater. Namnet ISO betyder just lika, och betyder i det här fallet att alla tre delarna är lika viktiga och ska ha lika stor del i kosten.

Viktigt med rätt sammansatt kost

När du väljer att följa Iso-dieten är just sammansättningen av måltiderna väldigt viktig. Det är viktigt att du gör noga genomtänkta val. Du bör välja näringsrika livsmedel som innehåller gott om fibrer, vitaminer och mineraler. Det är också viktigt att försöka dra ned på mängden mättat fett och att välja med omsorg när du ska äta sådant. I den här dieten förespråkas glutenfria kolhydrater, från exempelvis frukt, grönsaker och nötter. Meningen med detta är att ditt blodsocker ska hållas stabilt, istället för att du ska uppleva stora toppar och dalar.

Proteinet är tänkt att tillföra mättande egenskaper till din kost och här kan du till exempel hämta proteinerna från fågel, kött eller skaldjur. Om du väljer fågel bör du undvika skinnet. Du får gärna äta fisk. När det gäller kött bör du ta bort eventuella fettkanter.

När det gäller den tredje delen, det vill säga fetterna, är det viktigt att välja rätt fettkällor. Rapsolja och olivolja är två exempel på omättat fett som anses vara bra.

Vad bör du undvika enligt ISO?

Vad är det då du bör undvika om du vill äta enligt denna diet? Det finns en hel del livsmedelsprodukter som du bör plocka ut ur ditt kylskåp och skafferi för att kunna följa ISO. Dit hör bland annat bacon, korv och fläsk. Dit hör även köttfärs där fetthalten överstiger 10 %. Mejeriprodukter med en fetthalt på över 10 % bör också undvikas. Margarin, smör, alkohol, läsk och saft hör också till de livsmedelsprodukter som du bör undvika, liksom socker och honung. Glass och godis bör också undvikas, men det är ju inget utmärkande för just denna diet, det brukar man ju avrådas från oavsett vilken diet man följer.

Bra att tänka på

Vad är det då klokt att ha i tankarna för dig som vill testa ISO-dieten? För det första är det, precis som med så många andra dieter, viktigt att du kombinerar din diet med motion. En bra motionsform är att träna med en crosstrainer. Kroppen mår bra av att röra på sig och det gör det lättare för dig att nå eventuella viktminskningsmål. Försök också hitta annat att använda som belöning än godis och kakor, vilket annars ofta är fallet. Kanske kan du istället äta äppelskivor tillsammans med en god, lätt ost för att nämna ett exempel. Se också till att planera dina måltider och att äta regelbundet. Gå inte runt hungrig, då ökar risken att du äter fel.

Dela sida med dina vänner!