Meny Stäng

Clean Eating-dieten – rensa upp i dina matvanor och må bättre snabbt

Har du hört talas om Clean Eating dieten? Om inte så säger ju namnet en hel del om vad det hela handlar om. Genom att rensa upp i kosten och äta ren och hälsosam mat förväntas du få ett mer hälsosamt och välmående liv. Det låter ganska okomplicerat, inte sant? Konsten ligger i att upptäcka vad det är som är hälsosamt och vad du bör undvika, vilket vi ska titta närmare på här.

Frossa i frukt och grönt

Att frukt och grönsaker är nyttigt har du säkert hör många gånger och det stämmer fortfarande. Med clean eating hör just frukter och grönsaker till de saker du gärna får äta. Fullkornsprodukter hör också till det du kan äta med gott samvete, liksom nyttiga proteiner och fetter. Du bör däremot dra ned på vitt bröd och spannmål. Tillsatser och konserveringsmedel hör också till sådant du bör undvika. Tanken är att det ska vara så naturligt som möjligt. Socker och salt i stora mängder bör också undvikas då det inte tillför något positivt för kroppen.

Att äta frukt och grönt är inte bara gott, det är också nyttigt på många sätt. Tillräckligt intag av frukt kan hjälpa dig att minska risken att drabbas av ett flertal kroniska sjukdomar. Högt blodtryck och diabetes typ 2 hör till de åkommor som du kan minska risken för med hjälp av goda frukter. Även risken för vissa typer av cancer minskar, samt risken att drabbas av hjärtproblem. Frukt och grönsaker har med andra ord många uppenbara hälsofördelar.

Fullkornsprodukter har också många fördelar. De ger mer fibrer och antioxidanter och bidrar även till att bekämpa inflammationer i kroppen. De är med andra ord ett bra inslag i en antiinflammatorisk kost.

Clean Eating föreslår också att du drar ned på mängden kött. Du behöver inte äta vegetariskt, men låt grönsakerna ta en större plats i din kost. Du kan tryggt få i dig protein genom ägg, bönor och nötter exempelvis. När du ska äta kött bör du också välja kött där du vet att djuren levt ett hälsosamt liv, och ätit samma typ av föda som de skulle ha gjort i ett liv i det vilda.

Dra ned på sockret

Det har nämnts tidigare, men det tål att nämnas igen. Se till att dra ned på mängden socker. Det rekommenderas inte att du äter mer än sex teskedar per dag om du är kvinna och nio teskedar per dag om du är man. Det är en väldigt liten mängd, om du tänker på allt du stoppar i dig på en dag. Det innebär att godis, saft, läsk, kakor och liknande helt bör uteslutas ur kosten. Du bör också vara noga med att läsa på förpackningen om du köper exempelvis bröd, för att se vad det innehåller. Genom att baka allt själv från grunden blir det lättare för dig att ha kontroll över vad du faktiskt äter. På så sätt kan du också kontrollera sockermängden betydligt enklare och bättre.

Dela sida med dina vänner!