Meny Stäng

5:2 dieten – så överlever du fastedagarna

Efter sommaren 2013 var 5:2 dieten på var persons läppar. Tanken med den här dieten är att äta som vanligt fem dagar i veckan, och att ha två fastedagar där man bara äter 500 kalorier som kvinna och 600 kalorier som man. Många uppskattade den här dieten, just på grund av att det inte krävdes någon enorm omställning alla dagar i veckan. Naturligtvis bör den som följer 5:2 försöka äta så sunt som möjligt även övriga dagar, men det upplevs av många ändå som en enklare diet att följa än många andra alternativ.

Så får du 5:2 att funka

Vad är då nyckeln till att lyckas med 5:2? Det handlar förstås om att verkligen hålla sig till kalorimängden på fastedagarna, men även om att försöka äta sund mat övriga dagar. Om du oavbrutet frossar i bacon och chips under övriga dagar kommer du troligtvis inte uppnå det resultat du önskar när det kommer till viktminskning. Så länge du däremot håller dig inom någorlunda sunda ramar och håller dig till normal kalorimängd övriga fem dagar är chansen stor att du uppnår åtminstone viss viktminskning.

Fastedagarna kan förstås vara komplicerade att få att fungera, åtminstone till en början. Det går förstås att lägga upp det hela på en rad olika sätt. Vissa väljer att äta ett rejält mål, andra fördelar ut kalorierna över små mål några gånger under dagen. I början kan det vara enklast att klara av fastedagarna om du fördelar de tillåtna kalorierna på tre mindre mål för att sprida ut intagen under dagen. När du blivit van kan du gå ned på färre mål om du känner att det passar dig bättre.

Det är för de flesta enklare att klara att följa 5:2 om du bestämmer dig för två fasta fastedagar i veckan, exempelvis måndag och torsdag, istället för att byta dagar varje vecka.
Även om det kallas fastedagar så får du som sagt äta 500 respektive 600 kalorier på dessa dagar. Det ger trots allt en del utrymme. Det gäller helt enkelt att hitta rätt livsmedelsprodukter. Kokt ägg är exempel på något som mättar bra utan att du överskrider dina kalorier. Kycklingfilé är också ett gott exempel på rejäl mat som ger energi utan att överskrida kalorimängden. Avokado är ett annat sådant exempel. Faktum är att det går att få till ganska mättande måltider även på dessa dagar, men naturligtvis finns inget utrymme för småätande mellan måltiderna.

För- och nackdelar

Vad finns det då för fördelar respektive nackdelar med 5:2? En fördel anses vara att den här kosten är mer allsidig än många andra dieter eftersom du inte behöver plocka bort några energikällor ur kosten. Vidare anses det vara enklare att hålla sig till denna under en längre tid, eftersom du inte behöver lägga om kosten helt varje dag. Förutom viktminskning sägs det även att fastan hjälper kroppen att ta hand om sjukdomar på ett bättre sätt. Det sägs också att risken för alzheimer kan minska och att kolesterol och blodtryck kan sjunka.

Till de rapporterade nackdelarna hör att det ifrågasätts huruvida du verkligen uppnår någon större viktminskning med denna diet. Det kräver att du kombinerar metoden med motion regelbundet förslagsvis träning med en crosstrainer :-). Vidare finns det inte lika god erfarenhet och forskning bakom 5:2 jämför med andra dieter, vilket gör att den av vissa betraktas som en mer osäker kosthållning.

Dela sida med dina vänner!