Förbränning

Väldigt många skaffar en crosstrainer eftersom det är relativt välkänt att man bränner mycket kalorier när man tränar med denna träningsmaskin, både i förhållande till andra träningsmaskiner och till andra träningsformer. Men hur mycket förbränner man egentligen under ett träningspass med en crosstrainer?

Förbränning med crosstrainer

Svaret är att detta helt beror på vilket motstånd man tränar med, dvs. hur hårt man tränar. På de flesta crosstrainers kan man ju nämligen ställa in motståndsnivån, för att samma maskin ska passa så väl nybörjare som de som tränar väldigt hårt, och vilket motstånd du väljer påverkar förstås i mycket hög grad förbränningen under träningspasset.

 

I regel kan man dock säga att en ”vanlig” person förbränner ca. 600 kalorier under en timmas träning med en crosstrainer. Detta betyder att man förbränner lika mycket med en crosstrainer som om man ägnar sig åt t.ex.;

  • Spinning i medeltempo (spinning i väldigt högt tempo leder till ökad förbränning, men det gör å andra sidan att träna på en crosstrainer med högt motstånd också)
  • Stavgång
  • Simning
  • Mountainbiking

Detta betyder att man helt klart förbränner mer när man använder en crosstrainer än när man t.ex. bara promenerar, ägnar sig åt step, styrketränar och liknande.

Förbränna mer

Vill du förbränna mer?

I så fall finns det en hel del saker du själv kan göra för att åstadkomma detta. Det är för det första att ändra motståndet du tränar med till ett högre, som vi redan nämnde, men du kan även prova att:

 

Intervallträna

Detta betyder att du varvar lätt motion med tuff motion, för att öka kroppens förbränning. Exakt vilka intervaller som är bäst beror på din nivå och i hur god form du är, men t.ex. 10 minuter lätt motstånd, sedan 15 minuter tufft motstånd, sedan 10 minuter lätt motstånd igen, och sedan 15 minuter tufft motstånd igen kan vara ett bra alternativ.

Tidtagarur

Träna under längre perioder

Det tar nämligen tid för kroppen att börja förbränna kalorier. Dessutom förbränner kroppen mest kalorier i de fall då man har hög puls under en lång tid. Så tränar du enbart under korta pass, kan det vara så att kroppen inte ens kommer igång med att förbränna det du tänkt, och den uppnår med all säkerhet inte sin fulla potential gällande detta, om du inte tränar särskilt länge. Försök därför träna minst under 60 minuter åt gången, för att förbränna mest.

 

Vill du hålla riktigt bra koll på vad du förbränner?

I så fall bör du för det första välja en crosstrainer som har en kaloriräknare (det har de flesta crosstrainers, faktiskt, men det finns en del varianter som saknar denna funktion) om du ska köpa en ny crosstrainer, men för det andra bör du se till så att du använder din crosstrainer på ett sätt som verkligen mäter kalorierna du förbränner. Det kan t.ex. krävas att du håller dina händer på ett visst sätt, eller på ett visst ställe när du tränar, eller liknande, och i så fall behöver du förstås se till så att du gör detta under hela ditt träningspass.

Vill du se hur din kaloriförbränning förändras när du t.ex. intervalltränar och liknande, kan det vara en god ide att skriva ned kalorierna du bränner under olika träningspass, för att du sedan ska kunna jämföra olika pass med varandra, för att se vad som funkar bäst för dig.